Integrasi Nilai Moderasi Beragama pada Pengelolaan Program Kearifan Lokal di Sekolah Budaya Jember
Abstract
Character education based on local wisdom is becoming increasingly important in the context of multicultural societies. This article explores the integration of interfaith moderation values within local wisdom programs in cultural schools, focusing on efforts to create a harmonious and tolerant learning environment. The study was conducted at SMPN 2 Jember, recognized as a cultural school, using a qualitative approach that involved data collection through observations, interviews, and document studies. The findings indicate that the integration of interfaith moderation values into the local wisdom curriculum not only enhances students' awareness of the importance of tolerance but also strengthens local cultural identity. The program encompasses various activities, such as batik vest creation, culturally friendly canteens, and regional language days, which serve as media for instilling interfaith moderation values. These findings are expected to contribute to the development of a more values-based educational model and serve as a reference for other schools in implementing local wisdom as part of character education.
Downloads
References
Baidhawy, Z. (2005). Pendidikan agama berwawasan multikultural. Erlangga.
Bintoro, R. F. A. (2024). Revitalisasi bahasa daerah Melayu Kutai dalam perspektif generasi muda. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan FKIP Universitas Lampung.
Braun, V., & Clarke, V. (2006). Using thematic analysis in psychology. Qualitative Research in Psychology, 3(2), 77-101.
Creswell, J. W. (2014). Research design: Qualitative, quantitative, and mixed methods approaches. New York: SAGE Publications.
Falakh, M. S. (2023). Strategi efektif untuk mempromosikan pendidikan multikultural di lingkungan sekolah. PenaEmas, 1(1), 76-86.
Hidayat, U. S. (2019). Penguatan pendidikan karakter berbasis kearifan lokal Sunda. Sukabumi: Bina Mulia Publishing.
Kurdi, M. S. (2023). Urgensitas pendidikan Islam bagi identitas budaya (analisis kritis posisi efektif pendidikan sebagai pilar evolusi nilai, norma, dan kesadaran beragama bagi generasi muda Muslim). Indonesian Journal of Religion Center, 1(3), 169-189.
Lincoln, Y. S., & Guba, E. G. (1985). Naturalistic inquiry. SAGE Publications.
Moleong, L. J. (2018). Metodologi penelitian kualitatif. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.
Mustafida, F. (2020). Integrasi nilai-nilai multikultural dalam pembelajaran pendidikan agama Islam (PAI). Jurnal Pendidikan Islam Indonesia, 4(2), 173-185.
Muwahhida, M. A. F. (2023). Membangun kebangsaan dan memperkuat budaya lokal melalui pendidikan karakter di sekolah dasar. Pendas: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 8(2), 5640-5652.
Nukman, M., Mariana, N., & Subrata, H. (2024). Upaya pemertahanan budaya lokal dalam pembelajaran bahasa asing pada perspektif glokalisasi. Jurnal Review Pendidikan Dan Pengajaran (JRPP), 7(1), 276–283.
Rohmah, N. N. S., Narimo, S., & Widyasari, C. (2023). Strategi penguatan profil pelajar Pancasila dimensi berkebhinekaan global di sekolah dasar. Jurnal Elementaria Edukasia, 6(3), 1254-1269.
Ruyadi, Y. (2010). Model pendidikan karakter berbasis kearifan budaya lokal (penelitian terhadap masyarakat adat kampung benda kerep Cirebon provinsi Jawa Barat untuk pengembangan pendidikan karakter di sekolah). Proceedings of the 4th International Conference on Teacher Education.
Shofiyyah, N. A., Komarudin, T. S., & Ulum, M. (2023). Integrasi nilai-nilai islami dalam praktik kepemimpinan pendidikan: Membangun lingkungan pembelajaran yang berdaya saing. El-Idare: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 9(2), 66-77.
Sihotang, D. O. (2024). Harmoni moderasi beragama: Pemahaman, kesadaran, dan penerapannya. Lombok Tengah: Penerbit P4I.
Sugiman, A. M. R. (2017). Penanaman nilai-nilai nasionalisme dan patriotisme melalui materi sikap semangat kebangsaan dan patriotisme dalam kehidupan bermasyarakat, berbangsa, dan bernegara pada pembelajaran PKn di SMAN 1 Pundong. Academy of Education Journal, 8(2), 174-199.
Sukmadinata, L. A. (2019). Metode penelitian pendidikan. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.
Toriyono, M. D., Sibilana, A. R., & Setyawan, B. W. (2022). Urgensi pendidikan multikultural dalam pengembangan karakter di era society 5.0 pada perguruan tinggi. Intelektual: Jurnal Pendidikan dan Studi Keislaman, 12(2), 127-140.
Umah, R. Y. H., Werdiningsih, W., & Anggraini, Y. (2022). Internalisasi nilai-nilai moderasi beragama dalam pendidikan karakter di sekolah dasar. Proceedings of Annual Conference for Muslim Scholars, 6(1).
Copyright (c) 2025 Rofiq Hidayat

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.