Integrasi Kearifan Lokal dalam Kurikulum Pendidikan Islam untuk Membentuk Karakter Toleransi di Sekolah
Abstract
In the era of globalization and advances in information technology, Indonesian society faces increasingly complex challenges related to cultural, religious, and ethnic diversity. This diversity, although a national treasure, also has the potential to cause friction and conflict if not managed properly. Education has a crucial role in shaping the character of the younger generation so that they are able to live harmoniously in this diversity. One approach that can be taken is through the integration of local wisdom in the Islamic education curriculum. The purpose of this article is to discuss the integration of local wisdom in the Islamic education curriculum as an effort to shape a character of tolerance in schools. The research method used is qualitative with a literature study approach, which uses descriptive analysis techniques. The results of the study show that local wisdom applied in the curriculum can increase students' awareness of the importance of respecting cultural and religious differences.
Downloads
References
Adha, M. M., Putri, D. S., & Mentari, A. (2023, November). Pentingnya Pendidikan Karakter dalam Meningkatkan Kedisiplinan dan Tanggung Jawab Siswa. In Prosiding Seminar Nasional Ilmu Pendidikan (Vol. 2, No. 1).
Afiqoh, N., Atmaja, H. T., & Saraswati, U. (2018). Penanaman nilai kearifan lokal dalam pembelajaran sejarah pokok bahasan perkembangan Islam di Indonesia pada siswa Kelas X IPS di SMA Negeri 1 Pamotan Tahun Ajaran 2017/2018. Indonesian journal of history education, 6(1), 42-53.
Ahmad, A., Hesti, H., & Kasmawati, A. (2021). Implementasi Sekolah Dasar Berbasis Kearifan Lokal di SDN 49 Liano, Kec. Mataoleo, Kab. Bombana. Jurnal Tunas Bangsa, 8(1), 19-30.
Dianita, G., Firdaus, E., & Anwar, S. (2019). Implementasi Pendidikan Toleransi di Sekolah: Sebuah Kearifan Lokal di Sekolah Nahdlatul Ulama. TARBAWY: Indonesian Journal of Islamic Education, 5(2), 162-173.
Fauzi, M. I. R., Rini, E. Z., & Qomariyah, S. (2023). Penerapan Nilai-Nilai Profil Pelajar Pancasila Melalui Pembelajaran Kontekstual Di Sekolah Dasar. Proceeding Umsurabaya.
Gelgel, I. Putu. 2021. Hukum Kepariwisataan dan Kearifan Lokal. Denpasar: Unhi Press
Irmayanti, A. P., Nelwati, S., Khadijah, K., Syamsi, S., & Maulana, F. (2024). UPAYA GURU FIQIH MENGINTEGRASIKAN NILAI-NILAI KEARIFAN LOKAL MINANGKABAU BERBASIS ISLAM DI MAN 2 PADANG. At-Tajdid: Jurnal Pendidikan dan Pemikiran Islam, 8(1), 21-41.
K. Prasetyo, Zuhdan. 2013. Pembelajaran Sains Berbasis Kearifan Lokal. Prosidind, Seminar Nasional Fisika dan Pendidikan Fisika. Surakarta. FKIP UNS
Kamila, A. (2023). Pentingnya Pendidikan Agama Islam dan Pendidikan Moral dalam Membina Karakter Anak Sekolah Dasar. Al-Furqan: Jurnal Agama, Sosial, Dan Budaya, 2(5), 321-338.
Ma’mur, Jamal. 2012. Pendidikan Berbasis Keunggulan Lokal. Yogyakarta: DIVA Press
Melly Taslima, J. S. (2022). Pendekatan Dakwah Dalam Prosesi Adat Perkawinan Dikecamatan Tangan-Tangan Kabupaten Aceh Barat Daya (Doctoral dissertation, UIN Ar-Raniry Fakultas Dakwah dan Komunikasi).
Nadlir, M. (2014). Urgensi pembelajaran berbasis kearifan lokal. Jurnal Pendidikan Agama Islam (Journal of Islamic Education Studies), 2(2), 299-330.
Pingge, H. D. (2017). Kearifan lokal dan penerapannya di sekolah. Jurnal Edukasi Sumba, 1(02).
Prasetawati, E., & Asnawi, H. S. (2018). Wawasan Islam Nusantara; Pribumisasi Nilai-Nilai Kearifan Lokal di Indonesia. FIKRI: Jurnal Kajian Agama, Sosial Dan Budaya, 3(1), 219-258.
Pribadi, R. A., Sofiatillah, D. I., Ulpah, U., & Pasaribu, Y. H. P. (2024). Implementasi Manajemen Hubungan Sekolah dan Masyarakat Berbasis Kearifan Lokal. Pendagogia: Jurnal Pendidikan Dasar, 4(1), 17-26.
Shihab, M. Quraish. 2011. Membumikan Al-Qur’an Jilid 2. Vol. 2. Tangerang: Lentera Hati Group
Shufa, N. K. F. (2018). Pembelajaran berbasis kearifan lokal di sekolah dasar: Sebuah kerangka konseptual. INOPENDAS: Jurnal Ilmiah Kependidikan, 1(1).
Simanungkalit, K. E., Tampubolon, T. C., Panggabean, L., Sihite, I., & Simanjuntak, B. (2024). Pentingnya Kearifan Lokal: Meningkatkan Kualitas Kurikulum Merdeka dengan Karya Sastra. Jurnal Basicedu, 8(2), 1446-1453.
Wantu, S. M., Cuga, C., & Mahmud, R. (2024). PENANAMAN NILAI-NILAI PANCASILA MELALUI KEARIFAN LOKAL PEMBUATAN UPIYA KARANJI SEBAGAI SUMBER BELAJAR PPKN DI SMPN 6 SATAP PULUBALA KABUPATEN GORONTALO. Jambura Journal Civic Education, 4(1).
Copyright (c) 2024 Siti Yumnah

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.