Program Pengabdian, Service Learning Ala Pondok Pesantren Al Urwatul Wutsqo Jombang dalam Pembentukan Sikap Moderat Santri

  • Moch. Sya’roni Hasan STIT Al-Urwatul Wutsqo Jombang
  • Mar’atul Azizah STIT Al-Urwatul Wutsqo Jombang
  • Beny Sintasari STIT Al-Urwatul Wutsqo Jombang
  • Solechan Solechan STIT Al-Urwatul Wutsqo Jombang
Keywords: Community Service, Service Learning, Islamic Boarding School, Moderate Attitudes.

Abstract

This study describes the implementation of a service learning program at Al Urwatul Wutsqo Islamic Boarding School as a form of community service for the students. Utilizing a qualitative case study approach and collecting data through interviews and documents, the research findings indicate that the program has followed ideal procedures. However, there is a need to improve the monitoring and evaluation system for better structure. Service learning has proven effective in shaping the religious moderation character of the students, focusing on providing moderation education, group interactions, community service in diverse settings, and reflective learning. The primary recommendation involves enhancing the capacity of field supervisors and partner institutions to maximize their facilitating role in developing students' moderation. Despite some weaknesses in the evaluation, the conclusion affirms that the program successfully imparts religious moderation values through direct experiences in the community.Program Pengabdian, Service Learning Ala Pondok Pesantren Al Urwatul Wutsqo Jombang dalam Pembentukan Sikap Moderat Santri

Downloads

Download data is not yet available.

References

Anwar, R. N., & Muhayati, S. (2021). Upaya Membangun Sikap Moderasi Beragama Melalui Pendidikan Agama Islam Pada Mahasiswa Perguruan Tinggi Umum. Al-Tadzkiyyah: Jurnal Pendidikan Islam, 12(1), Article 1. https://doi.org/10.24042/atjpi.v12i1.7717

Arifin, S., & Mufaridah, H. (2018). Pengembangan Desain Konseling Berbasis Pesantren dengan Pendekatan Service-Learning. Jurnal Bimbingan Dan Konseling Islam, 8(2), Article 2. https://doi.org/10.29080/jbki.2018.8.2.110-132

Arsyillah, B. T., & Muhid, A. (2020). Pendidikan multikultural dalam membentuk karakter pemuda di perguruan tinggi. Al-Fikr: Jurnal Pendidikan Islam, 6(1), 17–26.

Dwi, M., & Maskuri, M. (2023). Pengembangan Kelembagaan Pendidikan Islam Multikultural Melalui Spirit Entrepreneur Santri (Studi Etnografi di Pondok Pesantren Bahrul Maghfiroh Malang). Edunity: Social and Educational Studies, 2(2), 246–266. https://doi.org/10.57096/edunity.v2i2.55

Emzir. (2014). Metodologi Penelitian Kualitatif: Analisis Data. PT Raja Grafindo.

Khoiri, A., Khumaidi, W., Apriyansyah, N., & Qodri, M. (2023). Sosialisasi Literasi Digital Dalam Moderasi Beragama Melalui Pelajaran Bahasa Arab Di Pesantren Dewan Da’wah Lampung: Al Mufid : Jurnal Pengabdian Dan Pemberdayaan Masyarakat, 4(2), Article 2. https://doi.org/10.51701/almufid.v4i2.318

Latief, H. (2013). Melayani Umat. Gramedia Pustaka Utama.

Maimun, A. (2020). Penelitian Studi Kasus Bidang Pendidikan Islam. UIN Maliki Press.

Moeloeng, L. J. (2017). Metodologi Penelitian Kualitatif. PT. Remaja Rosdakarya.

Mun’im Amaly, A. (2020). Dinamika Pondok Pesantren Sebagai Lembaga Pendidikan Islam Khas Indonesia dari Tradisional Hingga Modern (Studi di Pondok Pesantren Darul Falah Cihampelas Bandung Barat). Universitas Pendidikan Indonesia.

Nurhadi, I. (2018). Pemberdayaan Masyarakat Pondok Pesantren untuk Meningkatkan Minat Masyarakat: Studi Kasus Pemberdayaan Santri Pondok Pesantren Nurul Ulum Munjungan. Al-Idarah : Jurnal Kependidikan Islam, 8(1), Article 1. https://doi.org/10.24042/alidarah.v8i1.3085

Rusmiati, E. T., Alfudholli, M. A. H., Shodiqin, A., & Taufiqurokhman, T. (2022). Penguatan Moderasi Beragama di Pesantren untuk Mencegah Tumbuhnya Radikalisme. ABDI MOESTOPO: Jurnal Pengabdian Pada Masyarakat, 5(2), Article 2. https://doi.org/10.32509/abdimoestopo.v5i2.2162

Sabarin, G., & Djunaidi, A. (2018). Peran Guru dan Masyarakat Sekolah Dalam Menghadapi Pengaruh Media Sosial Terkait dengan Kenakalan Remaja di SMA Negeri 1 Mauponggo. CIVICUS : Pendidikan-Penelitian-Pengabdian Pendidikan Pancasila dan Kewarganegaraan, 6(2), 74–82. https://doi.org/10.31764/civicus.v6i2.676

Saihu, M. (2022). Moderasi Pendidikan: Sebuah Sarana Membumikan Toleransi dalam Dunia Pendidikan. Edukasi Islami: Jurnal Pendidikan Islam, 11(02), Article 02. https://doi.org/10.30868/ei.v11i02.2651

Sampurna, P. C. (2022). Penanaman Nilai-nilai Moderasi Beragama Bagi Santri Ma’had Al-Jami’ah IAIN Ponorogo. IAIN Ponorogo.

Setyowati, E., & Permata, A. (2018). Service learning: Mengintegrasikan tujuan akademik dan pendidikan karakter peserta didik melalui pengabdian kepada masyarakat. Bakti Budaya: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 1(2), 143.

UDI, S. (2021). Aktualisasi Konsep Tarbiyatu al Mulahazhah pada Santri Broken Home di pondok pesantren salafiah Syafi iyah ash sholihin Mumbulsari Jember. IAIN Jember.

Yumnah, S. (2020). Implementasi Pendidikan Islam Moderat Di Pondok Pesantren Bayt Al-Hikmah Kota Pasuruan: Pancawahana : Jurnal Studi Islam, 15(1), Article 1.

Yunus, M. (2017). Implementasi Nilai-Nilai Toleransi Beragama Pada Pembelajaran Pendidikan Agama Islam. Al-Ishlah: Jurnal Pendidikan Islam, 15(2), 166–187. https://doi.org/10.35905/alishlah.v15i2.566

Zahro, S. F. (2020). Upaya Pembentukan Karakter Santri Melalui Program Abdi Masyarakat di Pondok Pesantren Nurul Islam Antirogo Jember. Institut Agama Islam Negeri Jember.

Published
2023-12-28
How to Cite
Hasan, M., Azizah, M., Sintasari, B., & Solechan, S. (2023). Program Pengabdian, Service Learning Ala Pondok Pesantren Al Urwatul Wutsqo Jombang dalam Pembentukan Sikap Moderat Santri. Proceedings of Annual Conference for Muslim Scholars, 7(1), 244-253. https://doi.org/10.36835/ancoms.v7i1.489