Pendidikan Anak Pada Kisah Ibu Tunggal Dalam Al-Qur'an
Abstract
This article discusses the education of single mother children in the Qur'an. The research uses a literature study, with a subjective hermeneutic approach. From the results of the study, found: first, the education of children in the story of a single mother in the Qur'an consists of two stages, namely prenatal and postnatal education. Second, the education of children in the story of a single mother follows the stages of child development psychology. Starting from the prenatal phase, covering the spiritual and physical education of children to the postnatal phase, in the form of aspects of education, supervision and responsibility of the child to a single mother. Third, children's education in the story of a single mother is found in faith, spiritual and emotional education. The education of children in single mothers is carried out holistically, not partially and not mechanically
Downloads
References
Amalia, Taranindya Zulhi. 2011. “Promoting An Equality Gender In Prenatal Islamic Education”. PALASTRèN: Vol. 4, No. 2, Desember.
Arifin, H. M. 2017. Hubungan Timbal Balik Pendidikan Agama di Lingkungan Sekolah dan Keluarga. Jakarta : Bulan Bintang
Baihaqi, A.K. 1996. Mendidik Anak dalam Kandungan. Jakarta: PT Raja Grafindo Persada
Burke, Jr. Alexander J. 1997. Developmental Psychology, Terj. Istiwidayati dan Soedjarwo, cet. ke-6. Jakarta: PT. Gelora Aksara Pratama
Chaer, M., Wasim, A., & Khilmiyah, A. (2019). Children’s Education in The Story of Single Mothers in Qur’ȃn. International Journal of Education and Learning, 1(2), 63-72. doi:https://doi.org/10.31763/ijele.v1i2.36
Chaer, Moh Toriqul. Dekonstruksi Pendidikan Karakter dan Idealisme Pendidik. Edukasi Islami: Jurnal Pendidikan Islam, [S.l.], v. 2, n. 03, june 2017. ISSN 2581-1754. Available at: <http://jurnal.staialhidayahbogor.ac.id/index.php/ei/article/view/33>. Date accessed: 23 oct. 2019. doi:http://dx.doi.org/10.30868/ei.v2i03.33.
Damyati (al) Al-Bakry. 2002. I‘anah al-Thȃlibȋn, terj. Tim Penerbit, Juz IV. Semarang: Thaha Putra
Daradjat, Zakiah. 1995. Pendidikan Islam dalam Keluarga dan Sekolah, cet. ke-2. Bandung: PT. Remaja Rosdakarya.
Hafiz, Abdul & Hasni Noor, Pendidikan Anak dalam Perspektif Al-Qur’an, Muallimuna: Jurnal Madrasah Ibtidaiyah,Volume 1, Nomor 2, April 2016.
Islam, Ubes Nur Islam, 2014. Mendidik Anak dalam Kandungan: Optimalisasi Potensi Anak Sejak Dini. Bandung: Gema Insani Press
Jannah, Miftahul, Fakhri Yacob & Julianto. 2017. Rentang Kehidupan Manusia (Life Span Development) dalam Islam, Gender Equality: International Journal of Child and Gender Studies, Vol. 3, No. 1, Maret 2017, 97.
Jurjany, al-, Ali bin Muhammad al Syarif. 1985. Kitȃb al Ta’rȋfȃt. Beirut: Maktabah al-Bannan.
Khalidy (al), Shalah. 1999. Kisah-kisah Al-Quran: Pelajaran dari Orang-orang Dahulu. Jakarta. Gema Insani Press
Khuzai, Moh. 2012. “Problem Definisi Gender: Kajian Atas Konsep Nature dan Nurture,” Kalimah 11, No. 1. 30 Maret. 102, https://doi.org/10.21111/klm.v11i1.486.
Kusrinah, 2013. “Pendidikan Pralahir: Meningkatkan Kecerdasan Anak dengan Bacaan Al-Qur’ȃn,” Sawwa: Jurnal Studi Gender 8, no. 2 (15 Mei 2013): 277.
Maksum, M. Syukron. 2009. Di Doa Ibuku Namaku Disebut. Yogyakarta: Penerbit Pustaka Marwa.
Mansur. 2009. Mendidik Anak dalam Kandungan, cet. ke-4. Yogyakarta: Penerbit Mitra Pustaka.
Mursid. 2009. Kurikulum dan Pendidikan Anak Usia Dini PAUD. Semarang: Akfi Media.
Mutiah, Diana. 2010. Psikologi Bermain Anak Usia Dini. Jakarta: Kencana Prenada Media Group.
Muzayyin. 2003. Filsafat Pendidikan Islam. Jakarta: Bumi Aksara.
Nawawi, Hadari. 1993. Pendidikan dalam Islam. Surabaya: Usana Offset Printing
Novrinda, Nina Kurniah, Yulidesni. 2017. Peran Orangtua dalam Pendidikan Anak Usia Dini ditinjau dari Latar Belakang Pendidikan, Jurnal Potensia, PG-PAUD FKIP UNIB , Vol. 2 No. 1. 2017, 42.
Riksani, Ria. 2012. Keajaiban ASI (Air Susu Ibu). Jakarta : Dunia Sehat.
Shihab, M. Quraish. 2007. Tafsir al-Miṣbâḥ: Pesan, Kesan dan Keserasian Al-Qur’an,Volume VII. Jakarta: Penerbit Lentera Hati.
Sobur, Alex. 1986. Anak Masa Depan. Bandung: Angkasa.
Sundari, Sri Sasongko. 2009. Modul 2 Konsep dan Teori Gender. Jakarta: Pusat Pelatihan Gender dan peningkatan Kualitas Perempuan, BKKBN
Tafsir, Ahmad. 2001. Ilmu Pendidikan dalam Perspektif Islam. Bandung: Remaja Rosda Karya.
Copyright (c) 2019 Moh. Toriqul Chaer, Azizunisak Hidayati Wahyuna

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.