Relevansi Nilai-Nilai Kearifan Lokal Dalam Pembentukan Santri Yang Moderat

  • Siti Yumnah IAI Nahdlatul Ulama Bangil
Keywords: Local Culture, Character, santri, Moderate

Abstract

This research aims to explain and identify the relevance of local wisdom values in the process of forming moderate santri character. Education in Islamic boarding schools, as traditional Islamic educational institutions, has a very important role in shaping the character of students. This article discusses the importance of understanding local wisdom values and how these values can contribute to producing students who have moderate character. The research method used is literature study or literature study. The research results show that local wisdom values such as mutual cooperation, local wisdom and social norms have a strong relevance in forming the moderate character of santri. These values help students develop attitudes of tolerance, independence and a sense of responsibility. This article also outlines several efforts that can be made by Islamic boarding schools and educators to strengthen the role of local wisdom values in Islamic boarding school education. By combining moderate Islamic teachings and local wisdom values, Islamic boarding schools can become effective educational institutions in shaping the character of students who are moderate and contribute positively to society

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aini, A. Q. (2018). Islam Moderat di Pesantren: Sistem Pendidikan, Tantangan, dan Prospeknya. Edukasia Islamika: Jurnal Pendidikan Islam, 3(2), 218-233.

Hidayati, N., Maemunah, S., & Islamy, A. (2021). Nilai moderasi beragama dalam orientasi pendidikan pesantren di Indonesia. transformasi, 3(2), 1-17.

Indarwati, K. (2018). Penerapan pendidikan multikultural di pondok pesantren Al-Muayyad Surakarta. Comm-Edu (Community Education Journal), 1(3), 121-132.

Istiawati, N. F. (2016). Pendidikan karakter Berbasis Nilai-nilai Kearifan lokal Adat AMMATOA dalam menumbuhkan karakter konservasi. Cendekia: Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran, 10(1), 1-18.

Kholifah, A. (2020). Respon Pesantren Dalam Mengakomodasi Kearifan Lokal (Studi Kasus Pondok Pesantren Darunnajaa Ngrukem Mlarak Ponorogo) (Doctoral dissertation, IAIN Ponorogo).

Marwiyah, S. (2020). Pengembangan Budaya Pesantren Berbasis Kearifan Lokal di Pondok Pesantren Putri Salafiyah Bangil dan Pondok Pesantren Ali Ba’alawi Kencong Jember (Doctoral dissertation, IAIN Jember).

Muhaemin, M., & Yunus, Y. (2023). Pengamalan Nilai Moderasi Beragama Berbasis Kearifan Lokal di Lingkungan Pesantren. Jurnal Konsepsi, 12(2), 13-27.

Nasiwan. 2012. Teori-Teori Politik. Yogyakarta: Ombak

Pusat Penelitian dan Pengembangan Kebudayaan. 2011. Kearifan Lokal Ditengah Modernisasi. Jakarta: Pusat Penelitian dan Pengembangan Kebudayaan Badan Pengembangan Sumber Daya Kebudayaan dan Pariwisata Kementerian Kebudayaan dan Pariwisata Republik Indonesia

Rahyono, F.X. 2009. Kearifan Budaya dalam Kata. Jakarta: Wedatama Widyasastra

Rasyid, S., Aksa, A., & Qur'ani, B. (2023). Media Sosial untuk Budaya: Mendorong Generasi Milenial (Siswa Siswi MAN Gowa) untuk Menghargai Nilai-Nilai Tradisional Masyarakat Makassar. Jurnal Edukasi dan Pengabdian kepada Masyarakat, 2(2), 70-76.

Rosidi, Ajip. 2011. Kearifan Lokal dalam Perspektif Budaya Sunda. Bandung: Kiblat Buku Utama.

Sauri, S. (2017). Nilai Kearifan Lokal Pesantren Dalam Upaya Pembinaan Karakter Santri. Nizham: Jurnal Studi Keislaman, 2(2), 21-50.

Solichin, M. M. (2018). Pendidikan Islam Moderat Dalam Bingkai Kearifan Lokal. Jurnal MUDARRISUNA: Media Kajian Pendidikan Agama Islam, 8(1), 174-194.

Sumarni dan Amirudin. 2014. Geografi Lingkungan Berbasis Kearifan Lokal. Malang: Aditya Media Pubishing

Syarif, Z., & Hannan, A. (2020). Kearifan Lokal Pesantren sebagai Bangunan Ideal Moderasi Islam Masyarakat Madura. ISLAMICA: Jurnal Studi Keislaman, 14(2), 220-240.

Wagiran, W. (2012). Pengembangan Karakter Berbasis Kearifan Lokal Hamemayu Hayuning Bawana (Identifikasi Nilai-Nilai Karakter Berbasis Budaya). Jurnal Pendidikan Karakter, 3(3).

Wibowo, Agus dan Gunawan. 2015. Pendidikan Karakter Berbasis Kearifan Lokal di Sekolah (Konsep, Strategi dan Implementasi). Yogyakarta: Pustaka Pelajar

Yasin, M. N., & Idris, H. (2023). Manajemen Pendidikan Karakter Santri dalam Menjawab Tantangan Modernitas Zaman. Mabahithuna: Journal of Islamic Education Research, 1(1), 94-102

Published
2023-12-29
How to Cite
Yumnah, S. (2023). Relevansi Nilai-Nilai Kearifan Lokal Dalam Pembentukan Santri Yang Moderat. Proceedings of Annual Conference for Muslim Scholars, 7(1), 428-439. https://doi.org/10.36835/ancoms.v7i1.513